🧱 Mesa 25.2.4 – wydanie naprawcze (bugfix release)
📅 Data: 1 października 2025
👤 Autorzy: zespół Mesa / freedesktop.org
🔖 Wersja poprzednia: 25.2.3
📦 Plik źródłowy: mesa-25.2.4.tar.xz
🚀 Ogólne informacje
Mesa 25.2.4 to wydanie naprawcze, które rozwiązuje błędy znalezione po publikacji wersji 25.2.3.
Nie wprowadza żadnych nowych funkcji.
- Mesa implementuje OpenGL 4.6 oraz Vulkan 1.4, ale raportowana wersja zależy od konkretnego sterownika GPU.
- Pełna obsługa OpenGL 4.6 i Vulkan 1.4 jest dostępna tylko w niektórych sterownikach i może być niższa w trybach kompatybilności.
- 🔐 SHA256:
a370b4c549cbfbe646b319e34d73edb50ed883978f5e95133f282f0eae39ab52
🔐 SHA512:ec74e1cc101b68ad2462399554273a9debb3d93a05c0a315cde3259b250d5828cbcef7771049b52beb01d07c34122fa5257451409b1d2b7fdcbf055c0f2c863d
🪲 Poprawki błędów (bug fixes)
- Xe2: błędny eksportowany modyfikator bufora DMA.
- [ANV][LNL] Final Fantasy XVI: gra crashuje tuż po ekranie wstępnym (naprawione).
- NVK / NAK: panika sterownika podczas gry Call of the Wild: The Angler na kartach RTX 4080.
- Vulkan: zawieszanie testu Simple External Semaphore.
- dEQP-VK: regresja w testach FP32
reflect_denorm_flush_to_zerona nvk. - Elite Dangerous: crash podczas generowania planet (Iris Xe / Arc / Tigerlake+).
- Gallium: segfault przy kompilacji shaderów z różnymi UBO w vertex/fragment shaderze.
- ACO (AMD compiler): błędny kod, gdy
gl_DrawIDużywany jest w shaderach siatkowych.
🔧 Najważniejsze zmiany w kodzie
Sterowniki i backendy:
- Intel / ANV / Iris / Xe2:
- Poprawiono obsługę powierzchni liniowych i fast-clears.
- Naprawiono błędy CCS i kompresji przy udostępnianiu tekstur.
- Naprawiono błędy w AV1 IntraBC (Gfx125+).
- AMD (ACO / RADV / Radeonsi):
- Naprawiono błędne optymalizacje
fp16. - Lepsza obsługa
load_shared2_amdi 8-bitowych SGPR. - Usunięto błędy z propagacją
addw NAK.
- Naprawiono błędne optymalizacje
- NVIDIA (NVK / NAK):
- Naprawiono awarie w grach i błędy w obsłudze
redux.
- Naprawiono awarie w grach i błędy w obsłudze
- Asahi (Apple GPU):
- Naprawiono błędy w
agx_bo_import()oraz ustawionoPIPE_BIND_SCANOUTdla poprawnego wyświetlania.
- Naprawiono błędy w
- Vulkan / SPIR-V:
- Dodano obsługę
OpBitcastwOpSpecConstantOp. - Poprawki w synchronizacji semaforów i testach
vk_sync_wait.
- Dodano obsługę
- Gallium / Zink:
- Zink: poprawiono czyszczenie batchy, obsługę
swapchain,screen destroy, i błędy podczasu_blitting. - Gallivm: poprawki dla architektur big-endian.
- Blorp: dodano brakujący
pipecontroldla Xe2+.
- Zink: poprawiono czyszczenie batchy, obsługę
🧠 Poprawki kompilatora i shaderów
- NIR / ACO / LLVM:
- Zmiany w analizie rozbieżności (
divergence analysis). - Poprawione oznaczanie
FS layeriviewport indexjakoflat. - Lepsze śledzenie flag
fp_fast_math.
- Zmiany w analizie rozbieżności (
- ELK / BRW (Intel):
- Zwiększono rozmiary struktur w
combine_constants. - Poprawki dla
nir_intrinsic_load_reloc_const_intel.
- Zwiększono rozmiary struktur w
- Freedreno / PanVK / V3D:
- Naprawiono dekodowanie preambuły i błędne ścieżki logiczne w shaderach.
📚 Inne zmiany
- Dodano brakujące sumy SHA w dokumentacji (Eric Engestrom).
- Naprawiono obsługę UUID w
EGL_EXT_device_persistent_id. - Poprawiono działanie
device-selectiemit_vector_as_uniform(). - Cofnięto aktualizację
CrosVMiVirglrendererpowodującą problemy w CI.
🧾 Podsumowanie
Mesa 25.2.4 to stabilne, konserwacyjne wydanie z naciskiem na:
- poprawki w sterownikach Intel (ANV, Iris, Xe2),
- stabilność Vulkan (NVK, RADV, Zink),
- naprawy crashy w popularnych grach (Final Fantasy XVI, Elite Dangerous, The Angler),
- ulepszenia w shaderach i synchronizacji Vulkan.