Mesa 25.2.4 została wydana

🧱 Mesa 25.2.4 – wydanie naprawcze (bugfix release)

📅 Data: 1 października 2025
👤 Autorzy: zespół Mesa / freedesktop.org
🔖 Wersja poprzednia: 25.2.3
📦 Plik źródłowy: mesa-25.2.4.tar.xz


🚀 Ogólne informacje

Mesa 25.2.4 to wydanie naprawcze, które rozwiązuje błędy znalezione po publikacji wersji 25.2.3.
Nie wprowadza żadnych nowych funkcji.

  • Mesa implementuje OpenGL 4.6 oraz Vulkan 1.4, ale raportowana wersja zależy od konkretnego sterownika GPU.
  • Pełna obsługa OpenGL 4.6 i Vulkan 1.4 jest dostępna tylko w niektórych sterownikach i może być niższa w trybach kompatybilności.
  • 🔐 SHA256: a370b4c549cbfbe646b319e34d73edb50ed883978f5e95133f282f0eae39ab52
    🔐 SHA512: ec74e1cc101b68ad2462399554273a9debb3d93a05c0a315cde3259b250d5828cbcef7771049b52beb01d07c34122fa5257451409b1d2b7fdcbf055c0f2c863d

🪲 Poprawki błędów (bug fixes)

  • Xe2: błędny eksportowany modyfikator bufora DMA.
  • [ANV][LNL] Final Fantasy XVI: gra crashuje tuż po ekranie wstępnym (naprawione).
  • NVK / NAK: panika sterownika podczas gry Call of the Wild: The Angler na kartach RTX 4080.
  • Vulkan: zawieszanie testu Simple External Semaphore.
  • dEQP-VK: regresja w testach FP32 reflect_denorm_flush_to_zero na nvk.
  • Elite Dangerous: crash podczas generowania planet (Iris Xe / Arc / Tigerlake+).
  • Gallium: segfault przy kompilacji shaderów z różnymi UBO w vertex/fragment shaderze.
  • ACO (AMD compiler): błędny kod, gdy gl_DrawID używany jest w shaderach siatkowych.

🔧 Najważniejsze zmiany w kodzie

Sterowniki i backendy:

  • Intel / ANV / Iris / Xe2:
    • Poprawiono obsługę powierzchni liniowych i fast-clears.
    • Naprawiono błędy CCS i kompresji przy udostępnianiu tekstur.
    • Naprawiono błędy w AV1 IntraBC (Gfx125+).
  • AMD (ACO / RADV / Radeonsi):
    • Naprawiono błędne optymalizacje fp16.
    • Lepsza obsługa load_shared2_amd i 8-bitowych SGPR.
    • Usunięto błędy z propagacją add w NAK.
  • NVIDIA (NVK / NAK):
    • Naprawiono awarie w grach i błędy w obsłudze redux.
  • Asahi (Apple GPU):
    • Naprawiono błędy w agx_bo_import() oraz ustawiono PIPE_BIND_SCANOUT dla poprawnego wyświetlania.
  • Vulkan / SPIR-V:
    • Dodano obsługę OpBitcast w OpSpecConstantOp.
    • Poprawki w synchronizacji semaforów i testach vk_sync_wait.
  • Gallium / Zink:
    • Zink: poprawiono czyszczenie batchy, obsługę swapchain, screen destroy, i błędy podczas u_blitting.
    • Gallivm: poprawki dla architektur big-endian.
    • Blorp: dodano brakujący pipecontrol dla Xe2+.

🧠 Poprawki kompilatora i shaderów

  • NIR / ACO / LLVM:
    • Zmiany w analizie rozbieżności (divergence analysis).
    • Poprawione oznaczanie FS layer i viewport index jako flat.
    • Lepsze śledzenie flag fp_fast_math.
  • ELK / BRW (Intel):
    • Zwiększono rozmiary struktur w combine_constants.
    • Poprawki dla nir_intrinsic_load_reloc_const_intel.
  • Freedreno / PanVK / V3D:
    • Naprawiono dekodowanie preambuły i błędne ścieżki logiczne w shaderach.

📚 Inne zmiany

  • Dodano brakujące sumy SHA w dokumentacji (Eric Engestrom).
  • Naprawiono obsługę UUID w EGL_EXT_device_persistent_id.
  • Poprawiono działanie device-select i emit_vector_as_uniform().
  • Cofnięto aktualizację CrosVM i Virglrenderer powodującą problemy w CI.

🧾 Podsumowanie

Mesa 25.2.4 to stabilne, konserwacyjne wydanie z naciskiem na:

  • poprawki w sterownikach Intel (ANV, Iris, Xe2),
  • stabilność Vulkan (NVK, RADV, Zink),
  • naprawy crashy w popularnych grach (Final Fantasy XVI, Elite Dangerous, The Angler),
  • ulepszenia w shaderach i synchronizacji Vulkan.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *