Mesa 25.2.3 została wydana

🧱 Mesa 25.2.3 — informacje o wydaniu (2025-09-17)

Mesa 25.2.3 to wydanie typu bugfix, które usuwa błędy wykryte po wersji 25.2.2.

🧩 Implementacje API

  • Mesa 25.2.3 implementuje OpenGL 4.6, jednak raportowana wersja (glGetString(GL_VERSION) lub glGetIntegerv(GL_MAJOR_VERSION/MINOR_VERSION)) zależy od użytego sterownika.
    Nie wszystkie sterowniki obsługują pełny zestaw funkcji OpenGL 4.6.
    Pełna wersja 4.6 dostępna jest tylko w kontekstach tworzonych jako Core; konteksty kompatybilności mogą zgłaszać niższą wersję.
  • Mesa 25.2.3 implementuje również Vulkan 1.4, ale raportowana wersja (apiVersion w VkPhysicalDeviceProperties) także zależy od sterownika.

🔐 Sumy kontrolne

  • SHA256:
    f2d6b28562f1d6cb9c17ee8e58eeade7aa5faf927ae71065eadb41e17f92b4f8
  • SHA512:
    e03c09de2a6482a87362c0bf4fab4f9b32ffa48935a8724eb83e75b246f1bfc59524d04ea7e8cbea34e5c6ad2a0793195a076fe2d27da8fb7e05f56c7662eac5

✨ Nowe funkcje

Brak nowych funkcji.


🐞 Naprawione błędy

  • Regresja od 25.2.0: aplikacje oczekujące na uruchomienie dGPU zawieszały się.
  • virgl: wyciek pamięci gościa w środowisku qemu + virtio-gpu-gl.
  • iris: błędy asercji w testach piglit na wszystkich platformach.
  • Minecraft 1.12.2: artefakty graficzne przy użyciu zink/radv.
  • PCSX2 / Midnight Club 3 (ANV): awaria z błędem VK_ERROR_DEVICE_LOST od wersji Mesa 25.0.7.
  • Hollow Knight Silksong: błąd segmentacji w zink/radv.
  • Zink: awaria w teście KHR-GL46.framebuffer_blit.scissor_blit.
  • Turnip: błędy FDM przy wymuszeniu binningu (forcebin).
  • ARB_vertex_program / fragment_program: niepoprawne działanie.
  • NVK: test conditional_rendering nie przechodzi na vkd3d-proton.

🧠 Ważniejsze zmiany (commit highlights)

  • PanVK / Panfrost: poprawki w obsłudze framebuffera, stencil-only attachments, kopiowania obrazów.
  • Iris: zwiększono max_shader_buffer_size, poprawiono limity i błędy współdzielenia zasobów.
  • ANV / Intel: poprawiono blokady przy sparse binding, fast-cleary, zarządzanie CCS.
  • Zink: wiele poprawek stabilności (m.in. zarządzanie kontekstem, shaderami, pipeline’em, swapchainem).
  • Radv (AMD): liczne poprawki dla buforów, push constants, przechwytywania i odtwarzania sesji, L2 flush.
  • Turnip / Freedreno: naprawione błędy resetowania bufora komend i obsługi zdarzeń.
  • R600: poprawiono kopiowanie regionów, obsługę atomików SSBO.
  • Spirv / ACO / NIR: korekty analizy rozbieżności, atomików, ładowań globalnych i optymalizacji.
  • Meson: poprawki w systemie budowania i powtarzalności assertów.
  • EGL: inicjalizacja device info tylko przy zapytaniu.

👩‍💻 Główni autorzy commitów

Eric Engestrom, Mike Blumenkrantz, Timur Kristóf, Nanley Chery, Samuel Pitoiset, Karol Herbst, Danylo Piliaiev, Ian Romanick, Rhys Perry, Tapani Pälli, i wielu innych.


📦 Podsumowanie

Mesa 25.2.3 to wydanie stabilizacyjne, które usuwa wiele regresji i błędów w sterownikach:

  • Vulkan: anv, radv, nvk, turnip, panvk
  • OpenGL/Gallium: zink, iris, r600, panfrost
    Zalecana aktualizacja dla wszystkich użytkowników Mesa 25.2.x.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *