🧱 Mesa 25.2.2 — informacje o wydaniu (2025-09-03)
Mesa 25.2.2 to wydanie typu bugfix, które usuwa błędy wykryte po wersji 25.2.1.
🧩 Implementacje API
- Mesa 25.2.2 implementuje OpenGL 4.6, jednak raportowana wersja (
glGetString(GL_VERSION)lubglGetIntegerv(GL_MAJOR_VERSION/MINOR_VERSION)) zależy od sterownika.
Nie wszystkie sterowniki obsługują pełny zestaw funkcji OpenGL 4.6.
Pełna wersja 4.6 dostępna jest tylko w kontekstach Core, a konteksty kompatybilności mogą raportować niższe wersje. - Mesa 25.2.2 implementuje także Vulkan 1.4, lecz raportowana wersja (
apiVersionwVkPhysicalDeviceProperties) zależy od konkretnego sterownika.
🔐 Sumy kontrolne
- SHA256:
43d7abcd4aa8049d8fd75538344a374104765e81e17b4a6314cee2c0160e4412 - SHA512:
69cd7ed33d0856e227a0219a9d09e5eb2fad28162276b5971bff4f7102cf58b0d914131ad6543562cba230ce6fb9b2076d3b156b1b8c375e74722a143aee5379
✨ Nowe funkcje
Brak nowych funkcji.
🐞 Naprawione błędy
- radv: artefakty podczas odtwarzania wideo VP9 przy użyciu dekodowania sprzętowego Vulkan.
- ci: błędy testów
zink-venus-lavapipe. - Intel ANV (DG2/BMG): błędne renderowanie w benchmarku 3DMark Solar Bay.
- lavapipe: poprawiono wybór typu eksportu pamięci (teraz domyślnie
memfdprzy wielu opcjach). - anv (Intel): proste shadery compute powodowały zawieszenie GPU z powodu nadmiernego rozwijania pętli.
- INTEL_DEBUG=spill_fs: regresja (problemy z debugowaniem shaderów).
- DOOM: The Dark Ages: błędy walidacji NIR i ACO, niepoprawne operandy.
- Dragon Age: Veilguard: zniekształcenia obrazu przy celowaniu (Ability Wheel).
- AMD OpenGL: wywołanie
glTexturePageCommitmentEXTgenerowało błędy przy poziomach mipmap > 0. - zink: brak synchronizacji przy operacjach „sparse”.
- AMD RX 9070 XT: zawieszenia systemu przy uruchamianiu VR.
⚙️ Najważniejsze zmiany (commity)
🔸 Sterowniki Vulkan / GPU
- ANV (Intel):
- Poprawiono alokację pamięci hosta na Xe2.
- Naprawiono błędy w obsłudze
KHR_maintenance8i barierach pipeline’u. - Dodano flagi dla ASTC w trybie liniowym i lepszą obsługę flushów pamięci.
- RADV (AMD):
- Naprawiono dekodowanie i enkodowanie H.264/H.265/VP9.
- Poprawiono cache flush dla obrazów niekoherentnych i synchronizację L2.
- Usprawniono hashowanie pipeline’u i obsługę ray tracingu (
radv/rt).
- NVK / NAK (Nouveau):
- Poprawiono obsługę QMD (Query Mode Descriptor) i rozmiary struktur (384B).
- Zlikwidowano przekazywanie śmieciowych danych w buforach deskryptorów.
- PanVK / Panfrost:
- Naprawiono błędy z obrazami typu disjoint oraz inicjalizację sterownika.
- Turnip (Qualcomm):
- Naprawiono obsługę rozmiarów buforów transform feedback.
🔸 Gallium / OpenGL
- Zink (OpenGL over Vulkan):
- Znaczne czyszczenie kodu i poprawki stabilności przy czyszczeniu framebufferów.
- Poprawiono obsługę
resolve,sparse bind,swapchainoraz flag zasobów. - Zmniejszono ryzyko utraty danych przy blitach.
- RadeonSI / VCN:
- Kompatybilność z starszym firmware’m.
- Naprawiono ustawienia rate control i transformacje przy enkodowaniu.
- Iris / Brw (Intel OpenGL):
- Poprawiono analizę instrukcji, błędy
spill_fs, broadcast opcode, i czyszczenie flag.
- Poprawiono analizę instrukcji, błędy
- NIR / ACO / LLVM:
- Usprawniono walidację shaderów, optymalizacje instrukcji i obsługę danych typu boolean.
- Zredukowano liczbę fałszywych błędów kompilacji w grach.
🔸 Inne
- Rusticl: poprawki lifetime’ów i błędów w obsłudze eventów.
- Lavapipe: użycie
dma-bufdla pamięci zewnętrznej, gdy tylko to możliwe. - Meson / CI: aktualizacje testów, czyszczenie konfiguracji i poprawki kompatybilności z Rust 1.78.
👩💻 Główni autorzy zmian
Faith Ekstrand, Mike Blumenkrantz, Lionel Landwerlin, David Rosca, Eric Engestrom, Georg Lehmann, Samuel Pitoiset, Karol Herbst, Tapani Pälli, Yiwei Zhang i inni.
📦 Podsumowanie
Mesa 25.2.2 to wydanie naprawcze i stabilizacyjne, w którym:
- naprawiono poważne błędy w sterownikach Vulkan (Intel, AMD, Nouveau, PanVK),
- poprawiono stabilność Zink,
- wyeliminowano regresje w ACO, NIR i Gallium,
- oraz przywrócono poprawne działanie wielu gier (m.in. DOOM: The Dark Ages, Dragon Age: Veilguard, Solar Bay, VR).