Mesa 25.2.2 została wydana

🧱 Mesa 25.2.2 — informacje o wydaniu (2025-09-03)

Mesa 25.2.2 to wydanie typu bugfix, które usuwa błędy wykryte po wersji 25.2.1.


🧩 Implementacje API

  • Mesa 25.2.2 implementuje OpenGL 4.6, jednak raportowana wersja (glGetString(GL_VERSION) lub glGetIntegerv(GL_MAJOR_VERSION/MINOR_VERSION)) zależy od sterownika.
    Nie wszystkie sterowniki obsługują pełny zestaw funkcji OpenGL 4.6.
    Pełna wersja 4.6 dostępna jest tylko w kontekstach Core, a konteksty kompatybilności mogą raportować niższe wersje.
  • Mesa 25.2.2 implementuje także Vulkan 1.4, lecz raportowana wersja (apiVersion w VkPhysicalDeviceProperties) zależy od konkretnego sterownika.

🔐 Sumy kontrolne

  • SHA256:
    43d7abcd4aa8049d8fd75538344a374104765e81e17b4a6314cee2c0160e4412
  • SHA512:
    69cd7ed33d0856e227a0219a9d09e5eb2fad28162276b5971bff4f7102cf58b0d914131ad6543562cba230ce6fb9b2076d3b156b1b8c375e74722a143aee5379

✨ Nowe funkcje

Brak nowych funkcji.


🐞 Naprawione błędy

  • radv: artefakty podczas odtwarzania wideo VP9 przy użyciu dekodowania sprzętowego Vulkan.
  • ci: błędy testów zink-venus-lavapipe.
  • Intel ANV (DG2/BMG): błędne renderowanie w benchmarku 3DMark Solar Bay.
  • lavapipe: poprawiono wybór typu eksportu pamięci (teraz domyślnie memfd przy wielu opcjach).
  • anv (Intel): proste shadery compute powodowały zawieszenie GPU z powodu nadmiernego rozwijania pętli.
  • INTEL_DEBUG=spill_fs: regresja (problemy z debugowaniem shaderów).
  • DOOM: The Dark Ages: błędy walidacji NIR i ACO, niepoprawne operandy.
  • Dragon Age: Veilguard: zniekształcenia obrazu przy celowaniu (Ability Wheel).
  • AMD OpenGL: wywołanie glTexturePageCommitmentEXT generowało błędy przy poziomach mipmap > 0.
  • zink: brak synchronizacji przy operacjach „sparse”.
  • AMD RX 9070 XT: zawieszenia systemu przy uruchamianiu VR.

⚙️ Najważniejsze zmiany (commity)

🔸 Sterowniki Vulkan / GPU

  • ANV (Intel):
    • Poprawiono alokację pamięci hosta na Xe2.
    • Naprawiono błędy w obsłudze KHR_maintenance8 i barierach pipeline’u.
    • Dodano flagi dla ASTC w trybie liniowym i lepszą obsługę flushów pamięci.
  • RADV (AMD):
    • Naprawiono dekodowanie i enkodowanie H.264/H.265/VP9.
    • Poprawiono cache flush dla obrazów niekoherentnych i synchronizację L2.
    • Usprawniono hashowanie pipeline’u i obsługę ray tracingu (radv/rt).
  • NVK / NAK (Nouveau):
    • Poprawiono obsługę QMD (Query Mode Descriptor) i rozmiary struktur (384B).
    • Zlikwidowano przekazywanie śmieciowych danych w buforach deskryptorów.
  • PanVK / Panfrost:
    • Naprawiono błędy z obrazami typu disjoint oraz inicjalizację sterownika.
  • Turnip (Qualcomm):
    • Naprawiono obsługę rozmiarów buforów transform feedback.

🔸 Gallium / OpenGL

  • Zink (OpenGL over Vulkan):
    • Znaczne czyszczenie kodu i poprawki stabilności przy czyszczeniu framebufferów.
    • Poprawiono obsługę resolve, sparse bind, swapchain oraz flag zasobów.
    • Zmniejszono ryzyko utraty danych przy blitach.
  • RadeonSI / VCN:
    • Kompatybilność z starszym firmware’m.
    • Naprawiono ustawienia rate control i transformacje przy enkodowaniu.
  • Iris / Brw (Intel OpenGL):
    • Poprawiono analizę instrukcji, błędy spill_fs, broadcast opcode, i czyszczenie flag.
  • NIR / ACO / LLVM:
    • Usprawniono walidację shaderów, optymalizacje instrukcji i obsługę danych typu boolean.
    • Zredukowano liczbę fałszywych błędów kompilacji w grach.

🔸 Inne

  • Rusticl: poprawki lifetime’ów i błędów w obsłudze eventów.
  • Lavapipe: użycie dma-buf dla pamięci zewnętrznej, gdy tylko to możliwe.
  • Meson / CI: aktualizacje testów, czyszczenie konfiguracji i poprawki kompatybilności z Rust 1.78.

👩‍💻 Główni autorzy zmian

Faith Ekstrand, Mike Blumenkrantz, Lionel Landwerlin, David Rosca, Eric Engestrom, Georg Lehmann, Samuel Pitoiset, Karol Herbst, Tapani Pälli, Yiwei Zhang i inni.


📦 Podsumowanie

Mesa 25.2.2 to wydanie naprawcze i stabilizacyjne, w którym:

  • naprawiono poważne błędy w sterownikach Vulkan (Intel, AMD, Nouveau, PanVK),
  • poprawiono stabilność Zink,
  • wyeliminowano regresje w ACO, NIR i Gallium,
  • oraz przywrócono poprawne działanie wielu gier (m.in. DOOM: The Dark Ages, Dragon Age: Veilguard, Solar Bay, VR).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *